Rondom Sparjebird

een wandeling van tien kilometer door bos en langs de Compagnonsvaart

De route

De route gaat een klein stukje door Hemrik en via een graspad naar de Compagnonsvaart. Via het leuke weggetje 'Weinterp' gaat de route verder door Sparjebird.Via de Bûtewei kom je weer terug in Hemrik.

Hoe kom je er?
De wandeling begint bij 'Het Koetshuis' in Hemrik. 'Het Koetshuis' ligt aan de Binnenwei, de weg tussen Hemrik en Lippenhuizen.

Routebeschrijving

Ga op de Binnenwei naar links, Hemrik in en loop voorbij het kerkje (aan de rechterkant van de weg). Voor de driesprong 'De Manege' en net voordat het fietspad begint, gaat een graspad naar rechts. Volg dit graspad met eiken en eikvarens tot aan de Compagnonsvaart.
Ga bij de vaart naar links en ga na 50 meter het bruggetje over naar rechts. Aan de andere kant van de vaart (T. Harkewei) ga je naar links. In de bermen aan de kant van de vaart groeit wikke, duizendblad en moerasandoorn. In de herfst zie je er soms vliegenzwammen.

In de vaart zijn op sommige plekken trapjes gemaakt, zodat dieren als reeën gemakkelijker uit het water kunnen komen. Op de andere stukken van de vaart, die veel steiler zijn, geeft dit namelijk problemen.
Volg de weg tot aan de klinkerweg (Jan Evertswijk). Steek deze weg over en ga even later bij de Wijnjeterper Sluis het bruggetje over naar links en ga schuin rechtdoor 'Weinterp' in. Dit is een leuk laantje met grote eikenbomen.

Bij de grote weg op fietspad een klein stukje naar rechts en na 30 meter oversteken. Een smal wandelpaadje ingaan dat tussen het bos en een gebied met hakhout loopt. Dit stukje kan in de zomer nogal overwoekerd zijn.
Het is een vogelrijk stukje. Er zitten spechten, staartmezen en goudvinken. Op het pad staan veel pollen pitrus.
Op driesprong links aanhouden. 7 meter verder weer links aanhouden. Het asfaltweggetje oversteken en het pad verder volgen. Het pad is nu iets breder geworden en je loopt tegen de blauwe paaltjesroute in. Bocht naar links en daarna staan in de bocht naar rechts een aantal pollen Salomonszegel.

Afslag naar links, naar het grasveld, negeren. Meteen erna naar rechts. Blauwe paaltjesroute volgen. Het openluchttheater aan je linkerhand houden.
Op driesprong blauwe paaltjesroute naar rechts volgen. Na ongeveer 20 meter kun je, in het voorjaar en de zomer, aan de rechterkant veldjes met dalkruid zien.

Rechtdoor lopen, aan de linkerkant zie je een grasveld met picknickplaats. De blauwe paaltjes blijven volgen. Op driesprong, na een bult zand met gras, naar rechts. We verlaten de blauwe paaltjesroute. Op volgende driesprong rechtdoor.
Op T-splitsing naar rechts (blauw paaltje). Iets verderop groeit veel kamperfoelie en sterretjesmos. Op vijfsprong 2e weg van links nemen en de blauwe paaltjesroute weer verlaten.
Pad buigt naar links. Op kruising rechtdoor (blauwe paaltjes route). Pad buigt naar links (niet het smalle pad naar rechts nemen!)
Op T-splitsing naar links (blauwe paaltjesroute verlaten). Na 25 meter op driesprong rechts aanhouden. Op kruising naar rechts. Op driesprong naar links (blauwe paaltjes). Op kruising naar rechts, naar asfaltweg. Op de asfaltweg links afslaan.

De klinkerweg (Sparjebird/Poasen) oversteken en het fietspad opgaan. In de berm bloeit 's zomers wikke, duizendblad en guldenroede. Fietspad naar links negeren en rechtdoor gaan.
Alle zijwegen negeren tot je na ongeveer 10 minuten bij een breed pad naar rechts komt. Dit is een stuk met veel sparren. Rechtsaf dit brede pad opgaan. Het is een vogelrijk stuk.
40 meter voor het weiland het paadje naar links nemen. Op driesprong naar links en teruglopen naar de Bûtewei. Je komt langs oude eiken en hebt er mooie doorkijkjes.

Op Bûtewei naar rechts. Na ongeveer 5 minuten linksaf een brede zandweg op. Dit is een weg met mooie bomen en veel vogels. Je komt langs een prachtige boerderij met een ouderwetse hooizolder en veel klimrozen.
De eikenlaan gaat over in een beukenlaan. Steeds maar rechtdoor en je komt weer uit bij 'Het Koetshuis'.

Bijzondere planten

In Sparjebird groeit Salomonszegel en dalkruid.

Dieren

Vogels:
grote bonte specht, staartmees, goudvink